Als deze nieuwsbrief niet goed leesbaar is, klik dan op http://www.toneelheverlee.be/nieuwsbrief/nb200703.html

TONEEL HEVERLEE NIEUWSBRIEF
maart 2007

Kas en Karo

van Ödön von Horvath

Alles komt terug

Drieëntwintig jaar geleden zat Jan Uytterhoeven (ex-TH-voorzitter en nog altijd notoir lid) vast op een brug tussen twee landen: hij was het ene land uitgezet en hij mocht het andere niet binnen. Daarover ging het stuk dat we toen bij Toneel Heverlee speelden: Heen en Weer van Ödön von Horvath. Horvath is Weer: we spelen nu zijn Kas en Karo. Jan U is Heen, nu ja, niet letterlijk, gewoon: hij speelt deze keer niet mee.

Horvath

Ödön von Horvath is een onecht diplomaatkind, net als wij allemaal. Hij verhuisde veel: Belgrado, Boedapest, Wenen, München en Berlijn. Horvath was tegen het nationaal-socialisme en toonde dat in alles wat hij schreef. Zijn sarcastische volksstukken mochten niet meer worden gespeeld, zijn boeken werden verbrand. Hij zwierf een tijdje door Europa. En dat liep niet goed af.

Toen hij vanuit Nederland naar Amerika wou vertrekken, gaf een waarzegster hem de raad om eerst naar Parijs te gaan. Daar zou hem een ingrijpende gebeurtenis wachten. Horvath vertrok. Op een avond liep hij tijdens een verschrikkelijk onweer over de Champs-Elysées naar de tram. Er knapte een tak van een boom, die viel recht op zijn hoofd en hij was op slag dood. In zijn binnenzak: een reisvisum naar Amerika en een blootblad. Van een ingrijpende gebeurtenis gesproken.

Zijn stukken

Het theater van Horvath wordt vergeleken met dat van Brecht. Je voelt dat de stukken uit eenzelfde tijdsgeest geboren zijn, maar bij Brecht vinden we vooral politiek engagement. Horvath zoekt algemenere thema's in zijn volksstukken. De wereld van Horvath zit harder en ruwer in elkaar. Omdat de gedachten soms alle kanten uitschieten is het taalgebruik erg direct, soms bot en shockerend. Niet voor overgevoelige zielen.

De meeste van Horvaths stukken krijgen de ondertitel volksstuk mee. In zijn theater zet hij mensen van nu neer. Hij zegt zelf dat hij in feite nooit komedies maakte: de humor in zijn stukken is een "accurate weergave van de schrijnende absurditeit van de wereld". De personages in Kas en Karo zijn dan ook niet de fijnste mensen, je zal ze zelfs vaak ronduit slecht vinden, maar wel herkenbaar!

Van München anno 1930...

Kasimir und Karoline is samen met Verhalen uit het Weense woud zowat het bekendste theaterwerk van Horvath. Het decor: de jaren dertig, tussen de kermisattracties van de Oktoberfeste in München. Horvath wil graag dat zijn stuk zich in het NU afspeelt. Daarom hebben we het verhaal voor deze productie overgeplant naar Marktrock. De personages worden Kas en Karo, de populaire liedjes van toen worden meezingsongs van Marktrockgroepen, industriebonzen worden mediamagnaten, het foorkraam met de menselijke abnormaliteiten wordt de VIP-bar met de BV's. Maar de essentie van het stuk blijft.

... naar Leuven anno 2007

Kas en zijn vriendin Karo gaan naar Marktrock. Kas is net ontslagen bij de Stella en dat drukt op hem. Karo wil fuiven en tegelijk graag wat hogerop geraken, tenminste in de VIP binnengeraken. Ze heeft geluk want een televisiebaas en een Europees adviseur voor de media zijn net op meisjesjacht. Kas kan uithuilen bij vrienden, bij Frans en Sandra. Frans is een handige jongen die er iets op gevonden heeft om vlug geld te verdienen, vooral als er BV's in de buurt zijn. Dit kan niet goed aflopen. Zeker niet als je weet dat het stuk een behoorlijk cynische ondertitel meekreeg En de liefde houdt nooit op.

En dan nu muziek!

In het stuk zit veel muziek. Die hebben we ook naar NU vertaald. En ze wordt live gebracht door de groep Silicon Carne, een zeskoppige coverband die sinds 2001 voor ambiance zorgt. Voor TH hebben ze hun uitgebreide repertoire nog verder uitgebreid. Ze kruipen in de huid van ondermeer Status Quo, Jonathan Richman, De Kreuners, Clouseau, RvhG, The Wolfbanes, Monza, Moloko, Anouk, Therapy? en Van Morrison. En Big Bill: die doet het zelf!

Marktrock

Het Leuvens zomerfestival zal er dit jaar heel anders uitzien. De organisatoren doen het met minder podia en zetten hun grootste vedetten nu op het Ladeuzeplein. In Heverlee kan je met enige nostalgie genieten van de Marktrock-van-toen, want Karo en Kas gaan van de Lange Trappen, naar het Hogeschoolplein, naar de Krakenstraat, naar de Oude Markt. Ze duiken de kelder van de Georges in en we geraken zelfs in het Marktrockcafé en frontstage! Ons geheugen krijgt daarbij een steuntje met de filmbeelden die Paul Van Roy in de zomer schoot. Met dank aan alle bezoekers, securities, Marktrockorganisatoren en BV's die figureerden, waaronder Marc Pinte, Paul Michiels en Sergio.

Kas en Karo digitaal

Wil je nog meer te weten komen over deze productie of eens binnenkijken bij de repetities? Dat kan via de blog: kasenkaro.blogspot.com. Nog makkelijker kom je er via www.toneelheverlee.be en dan op weblog klikken.

Speeldata

Alle speeldata netjes op een rij:

zaterdag 21 april om 20u15
vrijdag 27 april om 20u15
zaterdag 28 april om 20u15
zondag 29 april om 15u

Reserveren

Kaarten bestellen kan telefonisch, via e-mail of via het bestelformulier op de website. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om kaarten te bestellen op de site en te betalen via overschrijving.

Een normale toegangskaart kost 7 euro. Groepsmensen grijpen nogal vlotjes naar een 10Zittenkaart. Die koop je voor 60 euro en daarvoor kan je binnen hetzelfde seizoen lukraak 10 keer komen kijken.

E-Folder

Zoals altijd bij onze nieuwsbrieven: ook hier een digitale folder in bijlage. Niet alleen om rustig te bekijken of stiekem te bewonderen, maar ook om door te sturen naar vriend en vijand. Het was toch veel te lang geleden dat jullie elkaar nog eens gezien hadden, dus waarom niet in Zaal Heliand afspreken?

Contact

Meer info, on-line reservaties of in/uitschrijven voor de nieuwsbrief: www.toneelheverlee.be

TH-secretariaat voor info en reservaties: tel. 016/25 98 37 of e-mail info@toneelheverlee.be

Voor vragen over of problemen met de nieuwsbrief: webmaster@toneelheverlee.be